Loading...
Vegan Lifestyle

Dag 20: Veganistisch eten voor sporters

“Ik sport veel dus ik heb mijn eiwitten uit dierlijke voeding nodig”… Een eeuwig argument om niet veganistisch te eten. Tennisster Martina Navratilova en looplegende Carl Lewis zijn een duidelijk bewijs dat topsport en veganisme perfect hand in hand kunnen gaan. Hier bij Veganistisch Eten proberen we sportief te leven. We zijn geen topsporters, maar regelmatige sport, dat staat wel op het programma en dit is perfect te combineren met de veganistische levensstijl. Onderstaande tips helpen je al een heel eind op weg voor veganistisch eten voor sporters!

Laat je testen

Deze tip wil ik eigenlijk aan iedereen meegeven die zijn voedingswijze drastisch wilt wijzigen, maar laat je regelmatig even testen! Zowel sporters als niet-sporters hebben baat bij een jaarlijkse bloedafname. Even een kleine check-up van de belangrijkste waarden in je bloed kunnen al veel vertellen. Misschien eet je te eenzijdig of wie weet zit je zonder het te weten al perfect op de juiste balans!

Zeker wie intensief wilt sporten moet zich regelmatiger laten testen. Sport zoals zware krachttraining, ultralopen of wielrennen bijvoorbeeld vergt veel van het lichaam. Je gebruikt veel energie, je moet je spieren de juiste voeding geven om te herstellen en het is belangrijk om ook je mineralen en vitaminen op peil te houden. Leven op boterhammen en pindakaas zal niet voldoende zijn!

Ga op zoek naar het totaalpakket

Je wilt graag efficiënt trainen, ga dan ook op zoek naar efficiënte voeding. Zoek voedingsmiddelen die niet enkel één type voedingsstof aanleveren maar ga voor het totaalpakket. Een paar voorbeelden hiervan zijn onder meer:

  • Gedroogde vruchten en noten, ze bevatten niet alleen vetten en suikers, die het lichaam een goede energieboost kunnen geven, maar zitten ook boordevol vezels, vitaminen en mineralen…
  • Peulvruchten, zoals linzen en bonen bevatten eiwitten die het spierherstel ondersteunen. We zijn hier eerlijk in, de eiwitten uit peulvruchten worden minder makkelijk opgenomen door het lichaam dan dierlijke eiwitten, het is dus belangrijk om dit te combineren met ander eiwitrijk voedsel. Peulvruchten leveren ook vezels, vitaminen en minderalen. Opgelet, je kunt er wel wat winderig van worden, en dat is niet elegant tijdens sporttrainingen!
  • Granen, kies voor de volle variant en niet de verwerkte, zoals haver, spelt, tarwe, volle rijst,.. geven je energie, vezels en eiwitten.

Besluit

Sporten als veganist is geen probleem, zolang je voldoende rekening houdt met een gebalanceerde voeding. Laat je hiervoor bijstaan door je arts en eventueel een diëtist, zeker als je topsport of zeer zware duur- of krachtsport ambieert.

Ga voor lekkere volwaardige voeding, wissel voldoende af en vooral, zoals je je niet laat ontmoedigen tijdens het sporten, moet je dat ook niet doen tijdens het eten. Oefening baart kunst, zowel in de sportschool als in de keuken. Veel succes!

Wat eet jij als sportende veganist? Heb je ooit problemen ondervonden door tekorten in je voedingspatroon? En hoe heb je dit dan aangevuld?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Uitgekozen
Gegrilde turkse pepers