Loading...
Veganistisch Algemeen

Dag 15: E-nummers en veganisme, lees het etiket

Als startend veganist is het soms wat zoeken om in de reguliere supermarkt om boodschappen te gaan. Eerder gaven we al tips bij het voorbereiden van je vegan boodschappenlijstje. Maar vergeet niet, lees het etiket van de producten die je koopt. Neem je tijd om je boodschappen te doen! Alles heeft zijn tijd nodig om onder de knie te krijgen, ook het doen van je boodschappen. Hierbij geven we alvast een aantal tips mee voor startende veganisten en het begrijpen van het voedingsetiket!

Een resem E-nummers

Vaak hoor je mensen negatief doen over E-nummers in voeding. Op zich zijn heel veel E-nummers gewoon natuurlijke producten zoals zout, een zoetstof of een dikmiddel. Je hoeft dus niet elk product dat een E-nummer heeft als ongezond te beschouwen. Toch is het voor veganisten interessant om een paar E-nummers die regelmatig voorkomen in voeding te vermijden. Er bestaat een kans dat ze een dierlijke oorsprong hebben:

  • E322 – Lectine: Lectine wordt hoofdzakelijk gewonnen uit soja en kippeneieren en wordt gebruikt om vetstof en vocht te binden. E322 duidt algemeen op lectine zonder de echte oorsprong ervan te vermelden. Dit kan dus een dierlijke basis hebben. Steeds vaker zul je op etiketten wel de vermelding “soja-lectine” terugvinden. In dit geval hoef je zich geen zorgen te maken.
  • E120 – Karmijn: Dit is een rode kleurstof die gewonnen wordt uit – schrik niet – de schildluis. Het is een product dat vrij regelmatig wordt toegevoegd aan voeding om ze een rode kleur te geven. Ook vegetariërs vermijden best dit additief vermits het diertje sterft bij extractie.
  • E901 – Bijenwas: Bijenwas wordt vermeden door veganisten, kan wel gebruikt worden door vegetariërs vermits het hier om een bijproduct gaat van een dier.
  • E640 – Glycine: Glycine wordt gebruikt bij de bereiding van brood en gist. Het is een product dat wordt gewonnen uit gelatine. Gelatine op zijn beurt wordt gemaakt uit dierlijk slachtafval zoals botten en haren. Niet geschikt binnen zowel het veganistisch als vegetarisch dieet.

Aan deze lijst kunnen nog wat E-nummers worden toegevoegd, maar dit zijn de belangrijkste die vaak voorkomen in onze dagelijkse voeding. Lees het etiket op koekjes, broodjes, kant-en-klare maaltijden,… dit zijn producten waar E-nummers het vaakst voorkomen.

Op deze link vind je een uitgebreide lijst van alle E-nummers die niet vegan zijn. Een aanrader!

Let op met melkproducten

We trappen hier even een open deur in, maar melkproducten zijn niet vegan. Dat is uiteraard heel logisch. Je hebt ondertussen al een tweetal weken geen melk, boter of kaas meer gekocht en smeert trouw heerlijke guacamole, tapenade of hummus op je boterham.

Maar heel veel producten bevatten afgeleide ingrediënten van melk zonder dat je er bij stilstaat. Denk maar aan lactose, melkpoeder, melkwei… Producten als paprikachips of borrelnootjes zijn vanaf nu uit den boze. Lees het etiket even horizontaal door en je merkt al snel hoeveel producten er afgeleiden van melk bevatten.

Lees het etiket

Laat je niet ontmoedigen, hoe meer je jezelf bijschoolt over veganisme, hoe vlotter je je boodschappen zult kunnen doen in de toekomst. Lees het etiket om te weten wat voor ingrediënten een product bevat. Moet je vanaf nu je favoriete koekjes of chips aan de kant laten staan? Ga dan zeker eens op zoek in de natuurwinkel of biosupermarkt. Grote kans dat zij een lekker en leuk alternatief voor jou hebben klaarliggen dat perfect past binnen je nieuwe vegan levensstijl!

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Uitgekozen
Gegrilde turkse pepers