Loading...
Veganistisch Algemeen

Dag 13: Inspiratie voor je vegan boodschappenlijstje

Als startende veganist is het niet altijd evident om een vegan boodschappenlijstje op te maken. Groenten, dat is evident, maar welke andere ingrediënten kun je kopen om je boodschappen volledig te maken? Je dient rekening te houden met drie maaltijden per dag, en dat blijkt in het begin soms een uitdaging. Vandaar dat we op dag 13 even wat hulp willen bieden hierbij en je wat inspiratie willen geven voor je inkopen bij de supermarkt.

Plan je week

Het klinkt misschien saai, en we hebben het bij het begin van deze reeks ook al even aangehaald, maar plannen van je weekmenu is een grote hulp als je beginnend vegan bent. Ik heb een app van mijn favoriete supermarkt* en wanneer ik mijn vegan boodschappenlijstje opmaak dan check ik altijd de promo’s van groenten. Aan de hand hiervan bedenk ik enkele avondmalen en lunches om zo een deel van mijn lijstje samen te stellen.

Deze manier van werken is niet alleen gunstig voor mijn portemonnee, het zorgt ook voor diversiteit in mijn maaltijden. Doordat promo’s elke week verschillen zal ook mijn vegan boodschappenlijstje er telkens anders uitzien. Het dwingt me op een goede manier om na te denken over de gerechten die ik wil maken.

Maak grote porties

Maak voldoende grote porties zodat je de restjes van je avondmaal de volgende dag kunt eten als lunch. Bewaar je voedsel ook correct. Maak bij het opscheppen van de borden ‘s avonds ook meteen jouw portie voor de lunch en zet deze meteen in de koelkast.

Het is ook leuk om gewoon bij het begin van de week heel veel groenten in één keer klaar te maken en in de koelkast te bewaren. Combineer dan de komende dagen afwisselend verschillende groenten met aardappeltjes of pasta. Maak hierbij een andere saus en je hebt telkens een heel ander gerecht! Dit is mijn favoriete manier van werken, en je kunt perfect je vegan boodschappenlijstje aanpassen aan deze wijze.

Vul je voorraadkast

Tenzij je een absolute tegenstander bent van het gebruik van kruidenierswaren en conserven kun je best je voorraadkast wat aanvullen met diverse producten. Een aantal zaken die ik steeds in huis heb:

  • Een aantal kant-en-klare sauzen/gerechten:
    • Gewone goedkope pastasaus met tomaat en kruiden
    • Luxe pastasaus met bijvoorbeeld extra’s als olijven, aubergine, paprika,…
    • Zoetzure saus
    • Woksauzen
    • Pindakaas en tahin
    • Zakjes noedels met kruiden, genre Aiki Noodles (Check de verpakking op vegan!)
  • Groenten in blik/bokaal
    • Linzen
    • Witte bonen in tomatensaus
    • Kikkererwten
    • Tomaten
    • Olijven
    • Artisjokken
    • Paprika
  • Granen en deegwaren
    • Couscous
    • Havermout
    • Pasta
    • Rijst

Vul bovenstaande voorraadkast items aan met verse gekochte producten om de dagelijkse vegan gerechten op tafel te toveren. Ik gebruik bijvoorbeeld de vegan Aiki Noodles (die ik koop bij de Aziatische supermarkt) om soepjes met rode linzen om te toveren naar een volwaardig gerecht met Aziatische toets. Kies het weekend om te experimenteren in de keuken met wat meer gastronomisch lekkers en voor je het weet heb je het vegan koken in de vingers!

Wat zijn jouw go to producten die je altijd op je boodschappenlijstje hebt staan?

 

*In de app van mijn favoriete supermarkt kon ik aanduiden dat ik vegan producten verkies. Ik krijg nog steeds het volledige gamma te zien maar alle gecontroleerde vegan producten kregen een symbooltje. Dit wil niet zeggen dat alle andere zaken zijn uitgesloten, check steeds de etiketten!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Uitgekozen
Gegrilde turkse pepers