Loading...
Veganistische Recepten

Dag 6: Veganistische aperitiefhapjes

Als je de EVA Easy Vegan Campagne volgt zal je al snel merken dat je stelselmatig etiketten gaat lezen in de supermarkt. Op die manier merk je hoeveel dierlijke producten er gebruikt worden in voedingsmiddelen waarvan je dit absoluut niet had verwacht. Denk bijvoorbeeld maar aan paprikachips. Heel vaak bevatten deze een bijproduct van koeienmelk en zijn ze dus niet vegan. Hoe kun je dan met een gerust hart veganistische aperitiefhapjes op tafel zetten? Wij sommen hier alvast een paar leuke en lekkere veganistische aperitiefhapjes voor je op waarmee je zeker scoort bij je bezoek!

Verse groentjes

Eenvoudiger en lekkerder kan het niet dan gewoon een grote schotel met verse rauwe groentjes op tafel te zetten. Radijsjes, reepjes paprika, wortelen, bloemkool, koolrabi,… De diversiteit aan kleuren in dit assortiment aan groentjes is niet alleen aantrekkelijk maar smaakt ook heerlijk lekker en fris! Een dipsausje met ketchup en wat veganaise of een hummus maakt dit gerechtje af!

Om wat afwisseling te brengen in de standaard hummus is het leuk om te experimenteren met verschillende smaken. Ik maakte laatst een hummus met rode biet en een paar dikke tenen look. Vegetarische aperitiefhapjes bieden duidelijk een grote diversiteit aan kleuren, zeker wanneer je gebruikmaakt van deze rode biet.

Hummus met rode biet

Het receptje is heel eenvoudig:

Wat heb je nodig:

  • 1 blik kikkererwten (400 gram)
  • 2 middelgrote gekookte rode bieten
  • Tahini naar smaak
  • 4 EL olijfolie
  • peper en zout
  • Look naar smaak (ik voeg graag een 3-4tal tenen toe!)
  • Indien gewenst kun je ook nog kummelzaad toevoegen

Gooi al deze ingrediënten in de blender of mixbeker. Ik gebruik ook steeds minstens de helft van het vocht van de kikkererwten om de hummus lekker smeuïg te maken. De rode biet zorgt ook voor wat vocht in deze spread. Mix dit geheel tot een mooie paarse pasta en serveer samen met de verse groentjes als dipsaus.

Bak zelf je veganistische aperitiefhapjes

Je kunt ook zelf lekkere vegan chips bakken. Probeer naast de standaard chipjes van gewone aardappelen ook eens te experimenteren met andere groentes. Ideaal zijn harde groentjes zoals wortelen, rauwe rode biet of zoete aardappel. Met een mandoline kun je dunne plakjes snijden van deze groentes. Verwarm de oven voor op 220 graden zodat je de groenteschijfjes snel en krokant kunt bakken. Besprenkel met kruiden naar smaak, ik gebruik graag paprikapoeder, een beetje chilipoeder of curry. Uiteraard doe je er wat zout en peper over. Bak de schijfjes groentes een 15tal minuten aan één kant en draai ze nog voor een vijftal minuten om.

 

Je hoeft geen vetstof te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat deze chipjes niet alleen heerlijk zijn, maar ook nog eens heel gezond! Groentjes eten op een leuke en verrassende manier. Je veganistische aperitiefhapjes zullen een groot succes zijn bij je gasten!

Welke veganistische aperitiefhapjes presenteer jij graag als je bezoek hebt?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Uitgekozen
Gegrilde turkse pepers