Loading...
Veganistische Recepten

Dag 2: Kickstart je dag met vegan porridge

Wie had ooit gedacht dat havermout zo verslavend zou zijn? Terwijl ik dit receptje uitschrijf krijg ik ongelofelijk zin in een portie vegan porridge! Het is een eenvoudig gerechtje dat je kunt eten als ontbijt of vieruurtje. Onderstaand recept maak ik minstens drie keer per week! Eens je de basis onder de knie hebt kun je wat experimenteren met nieuwe smaken. Veel succes!

Lekkere vegan alternatieven voor melk

Porridge is een soort pap die je maakt met havermout en melk of water. Omdat water nogal een saaie smaak aan de vegan porridge geeft kies ik voor het receptje steeds voor rijstmelk. Je kunt kiezen voor een gezoete of niet-gezoete versie van rijstmelk of een ander soort veganistische melkvervanger. Denk bijvoorbeeld aan haverdrink, sojamelk of notenmelk. Hou er rekening mee, als je kiest voor een niet-gezoete variant kun je wat extra zoetstof toevoegen.

Kleine details, groot verschil

Wat heb je nodig voor het basisrecept:

  • Ongeveer 75 gram goed gewalste havermout
  • 2 EL gebroken lijnzaad
  • 150 ml plantaardige alternatief voor melk
  • Een scheut plantaardige olie
  • Mespuntje kardemom
  • Mespuntje kaneel of speculooskruiden
  • Zoetstof naar keuze: esdoornsiroop, kokosbloesemsuiker, agavesiroop…
  • Seizoensfruit of fruit naar smaak

Voor mij smaakt vegan porridge persoonlijk het lekkerst als je de havermout een beetje bakt alvorens de andere ingrediënten toe te voegen. Het is een klein detail, maar de licht gebakken smaak geeft een extra lekkere toets. Als je het belangrijk vindt om op je lijn te letten en minder vetstoffen in te nemen kun je gerust deze stap overslaan.

Warm dus wat plantaardige olie op in een koekenpan en voeg de havervlokken toe en roer constant. Je wilt gebakken havervlokken maar zeker geen donkere stukken! Doe hier het gebroken lijnzaad bij en blijf roeren.

Als je pan en havermout warm genoeg zijn kun je hier de plantaardige melk aan toevoegen, stop eventjes met roeren en laat de havervlokken opzwellen en de melk erin verdwijnen. Ondertussen voeg je de specerijen toe.

De structuur moet een beetje lijken op die van risotto. Dankzij de zetmeel in de havermout en het vocht van de plantaardige melk krijgt de porridge een heerlijk romige ietwat plakkerige structuur. (Jep, ik krijg weer het water in de mond nu!) Wanneer je dit stadium bereikt in je pan dan weet je dat je vegan porridge van het vuur kunt nemen.

Pimp de vegan porridge naar eigen smaak

Serveer ze in een potje met eventueel wat geroosterde sesamzaadjes erover gestrooid. Voeg stukjes vers fruit toe en wat agavesiroop geeft het geheel een mooie, lekkere en zoete glans. Je zult merken dat dit een zeer verzadigend gerecht is, je krijgt een goede portie calorieën binnen waar je heel lang op kunt teren! In de winter voeg ik graag appeltjes toe wanneer ik de havermout bak. Bananen, blauwe bessen, en gedroogd fruit passen ook zeer goed bij deze vegan porridge.

Welk fruit voeg jij liefst toe aan je vegan porridge? Of kies je eerder voor noten bij deze lekkere havermoutpap?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Uitgekozen
Gegrilde turkse pepers